Viktig informasjon om Koronaviruset

Aktuelt


Vi har oppdatert våre åpningstider

26. mars 2020 kl. 11:34

ÅPNINGSTIDER EKSPEDISJONEN:

Alle dager unntatt tirsdager :

0800-1530

Tirsdager:

0930-1530

 

ÅPNINGSTIDER LABORATORIET:

Mandag, onsdag og torsdag:

0845-1130 og 1230-1500

Tirsdager:

 1000-1130 og 1230-1500

Fredager:

0845-1130, stengt fra kl. 1130 og ut dagen.

 

ÅPNINGSTIDER TELEFON:

Alle dager unntatt tirsdager:

0830-1100 og 1230-1500

Tirsdager:

0930-1100 og 1230-1500

Laboratoriet

20. mars 2020 kl. 15:36

Fra 25.03.2020 har vi tilnærmet normal drift . Vi ber om at pasienter som har nedsatt immunforsvar og/eller har luftveissymptomer ikke møter uten avtale. Kontakt legesenteret på telefon/sms så får du tidspunkt og instruks for oppmøte.

Stor pågang på Kirkenes legesenter: Bør du kontakte legen når….

17. mars 2020 kl. 10:36

Kirkenes legesenter opplever enorm pågang, og vi ber deg derfor se her for å få svar på de mest spurte spørsmålene:

  1. Hva skal jeg gjøre dersom jeg har lette luftveissymptomer?

-        Bli hjemme til du er frisk – og en dag ekstra!

 

  1. Jeg har vært på Gran Canaria (eller annen reise) og er litt småforkjølet, skal jeg ta prøve?

-        Nei, bli hjemme til du er frisk – og en dag ekstra!

 

  1. Jeg er i karantene, kan jeg dra på tur?

-        Nei, bli hjemme til karanteneperioden er over!

 

  1. Skal alle med symptomer testes/skal alle som er forkjølet testes?

-        Nei, kun spesielle grupper skal testes. Se FHI.no for avklaring om du er i denne grupperingen.

 

  1. Må alle som har vært i utlandet teste seg – for å være på den sikre siden?

-        Nei, du skal holde deg hjemme i 14 dager, og følge karantenereglene for dem som har vært i utlandet!

 

  1. Kan jeg få en sykemelding for å slippe å dra på jobb, og derav unngå potensiell smitte?

-        I de aller fleste tilfeller: Nei, alle må bidra i samfunnsoppgavene. Situasjonen er krevende for oss alle, og takk for ditt bidrag!

 

  1. Fortsatt usikker?

-        Ta en test på https://koronasjekk.no/

 

 

Takk for at du bidrar til å redusere antall unødvendige henvendelser og stress for helsevesenet vårt! Vi kommer oss igjennom denne krisen sammen!

Sør-Varanger kommune

-          En grensesprengende kommune -

Vi er Engasjerte - Grensesprengende - Modige - Serviceorienterte - Tilgjengelige - Helhetstenkende

Viktig informasjon om Koronaviruset

17. mars 2020 kl. 07:42

 

I en situasjon med en forventet virusepidemi som vil kreve stor innsats fra Kirkenes Legesenter har ser vi oss nødt til å gjøre endringer som påvirker kapasiteten for vår tjeneste. Vi ber om forståelse for at dette er nødvendig, og vil samtidig takke for at alle bidrar i denne solidariske dugnaden for å beskytte våre gamle og kronisk syke.

Vi ønsker at du forholder deg til følgende:

Hva gjør du hvis du mistenker at du er syk med det nye koronaviruset?

Dersom du føler seg syk som ved en vanlig forkjølelse bør du holde deg hjemme til du har vært frisk i 1 dag Har du alvorlige luftveissymptomer som krever legehjelp, skal du kontakte legesenteret eller legevakten.

Omfattes du av en av karantenebestemmelsene og blir syk i karantenetiden, går du over fra å være i karantene til å være isolert, da skal du være hjemme til du har vært frisk i 7 dager. Du bør kontakte legesenteret for informasjon om isolering.

Vennligst ikke møt opp på legevakten, eller legekontor uten at dette er avtalt på forhånd!

Legesenteret og legevakta er en plass med økt smitterisiko. Vi må prøve å unngå at personer i risikogrupper og helsepersonell blir utsatt for unødig smitte.

Dersom du ønsker legetime for luftveissymptomer, vil vi vurdere om det er nødvendig med frammøte, avtale om eventuelt tid og sted avtales over telefon. Kontakt legesenteret på telefon 78977660 eller bruk vår digitale løsninger for timebestilling via Kirkenes-legesenter.no. Dersom du ikke får kontakt, og det haster, ring legevakten på 116117. I nødstilfeller, ring 113.

Vennligst ikke ring legekontoret uten at du er syk. Ikke alle trenger sykemelding ved karantene.

Legekontorene vil ikke ha kapasitet til å håndtere alle som kun har behov for attester og informasjon, og ikke legehjelp.

Vi oppfordrer alle til å innhente informasjon om Koronaviruset fra kommunen sine nettsider (svk.no), og folkehelseinstituttet sin temaside (fhi.no). Ring gjerne også den nasjonale Koronatelefon 815 55 015. Se også nav.no vedrørende sykemelding og omsorgsdager.

Legekontoret må prioritere – Timer vil bli avbestilt/flyttet

Situasjonen vi står i nå vil medføre at legesenteret på kort varsel vil måtte kansellere oppsatte timer som omhandler kontroller og kroniske sykdommer som kan vente. Vi henstiller ellers om at folk avbestiller eller unnlater å bestille timer for ting som kan vente i noen måneder uten stor fare for liv og helse. Vi kommer ikke til å kreve egenandel om folk ikke møter opp til timer i denne perioden. Vi gjør også dette for å redusere din risiko for å bli utsatt for smitte, og for at helsepersonell kan holdes i funksjon gjennom denne krisen.

Laboratoriet fra 16.03.2020

16. mars 2020 kl. 10:38

Laboratoriet vil fra 16.03.2020 være åpent. Vi vil ha redusert bemanning fremover, en del venting kan påberegnes. Laboratoriet kan på kort varsel bli stengt i perioder.

Åpningstider laboriatoriet 12.03.2020

12. mars 2020 kl. 10:29

Grunnet lav bemanning på laboriatoiret må vi stenge kl 11:30 12.03.2020.

Laboratoriet stengt 09.03.2020

9. mars 2020 kl. 09:31

Laboratoriet er stengt i dag 09.03.2020 grunnet lav bemanning.

Åpningstider i Påsken 2020

6. mars 2020 kl. 13:04

Mandag     6.April kl.08.00 til kl.15.30

Tirsdag     7.April kl.09.30 til kl.15.30

 

Onsdag     8.April kl.08.00 til kl.12.00

Torsdag    9.April Stengt

Fredag    10.April Stengt

Mandag  13.April Stengt

 

Ved øyeblikkelig hjelp ring 116117

 

 

Informasjon vedrørende korona-viruset

3. mars 2020 kl. 14:33

Nyttige lenker og info vedrørende korona-viruset

 

https://fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

FHI har de åpnet egen publikumstelefon hvor befolkningen kan ringe angående koronavirus: 815 55 015

https://www.svk.no/informasjon-angaaende-korona-viruset.

Informasjon vedrørende coronaviruset

4. februar 2020 kl. 12:08

Informasjon vedrørende coronaviruset finner dere under MER og DOKUMENTER, eller på https://fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/korona/

Stengt laboratorie 18.12.2019

17. desember 2019 kl. 11:07

Laboratoriet er stengt 18.desember pga av lite bemanning. Er det prøver som ikke kan vente henvend dere i skranken.

ÅPNINGSTIDER JULE-OG NYTTÅRSHELGEN 2019

16. desember 2019 kl. 12:15

 

JULAFTEN:                        Åpent fra kl. 0800 – kl. 1200

NYTTÅRSAFTEN:               Åpent fra kl. 0900 – kl. 1300


Romjula:

FREDAG den 27.12           Åpent fra kl. 0900 - kl. 1530
MANDAG den 30.12          Åpent fra kl. 0900 - kl. 1530

 

ØYEBLIKKELIG HJELP UTENOM ÅPNINGSTIDEN,

RING 116117

Labratoriet åpent igjen fra 5.desember 2019

5. desember 2019 kl. 08:15

Vi har åpen LAB til vanlige åpningstider fra i dag 5.desember. Det kan fremdeles bli litt venting pga av lav bemanning.

Stengt Lab 3-4.desember 2019

3. desember 2019 kl. 10:46

Laboratoriet er stengt 3-4.desember pga av lite bemanning. Er det prøver som ikke kan vente henvend dere i skranken.

ÅPNINGSTIDER I JULE- OG NYTTÅRSHELGEN 2019

20. november 2019 kl. 08:31

 

JULAFTEN:                        Åpent fra kl. 0800 – kl. 1200

NYTTÅRSAFTEN:               Åpent fra kl. 0900 – kl. 1300


Romjula:

FREDAG den 27.12           Åpent fra kl. 0900 - kl. 1530
MANDAG den 30.12          Åpent fra kl. 0900 - kl. 1530

 

ØYEBLIKKELIG HJELP UTENOM ÅPNINGSTIDEN,

RING 116117

Stengt laboratorie 07.11.2019

24. oktober 2019 kl. 08:19

Grunnet internt kurs så vil laboratoiret være stengt 07.11.2019

Svikt i utfakturering fra Melin.

23. mai 2019 kl. 12:32

I forbindelse med at Melin kjøpte opp Odin kapital i 2017/2018 så har det skjedd en svikt i utfakturering av fakturaer til pasienter fra Kirkenes Legesenter AS i 2018 frem til i dag, det vil si at ikke alle fakturaer har blitt sendt ut til pasientene.

«Feilen hos Melin er lokalisert, og de sender ut resterende fakturaer fra 2018 innen kort tid.»

Kirkenes Legesenter AS beklager ulempen det medfører for våre pasienter, alle fakturaer fra 2018 sendes ut uten gebyr.

Ved spørsmål ta kontakt med Melin Collectors kundesenter på telefon 21 62 73 00 eller pr epost post@melincollectors.no

Åpningstid Laboratoriet 16.05.2019

15. mai 2019 kl. 14:08

Laboratoriet stenger kl 1130 16.05.2019 grunnet helligdag 17.05.19.

Åpningstider i Påsken 2019

4. april 2019 kl. 14:12

Mandag 15.April kl.08.00 til kl.15.30

Tirsdag 16.April kl.09.30 til kl.15.30

Onsdag  17.April kl.08.00 til kl.12.00

Torsdag 18.April Stengt

Fredag   19.April Stengt

Mandag   22.April Stengt

Ved øyeblikkelig hjelp ring 116117

Videokonsultasjoner

6. februar 2019 kl. 08:58

Kirkenes Legesenter AS har nå startet opp med videokonsultasjoner. Pr i dag er det 2 fastleger som har startet opp med dette, det vil bli flere fastleger som vil tilby dette etterhvert. For mere informasjon om videokonsultasjoner se under fanen MER

Problemer med Helserespons

16. januar 2019 kl. 09:08

Vi har fortiden problemer med Helserespons 16.01.2019. Ved Ø-hjelp ring direkte til legesentret.

Problemer med Helserespons

4. januar 2019 kl. 09:24

Vi har fortiden problemer med Helserespons 04.01.2019. Ved Ø-hjelp ring direkte til legesentret. Helserespons fungerer som normalt kl 1400

PARFYMEFRITT

27. august 2018 kl. 09:23

Vi ber om at pasienter som kommer til Kirkenes legesenter unnlater å bruke parfyme på grunn av allergiplager blant mange av de som oppsøker legesenteret!

Takk.

LABORATORIET STENGER TIDLIGERE PÅ FREDAGER

27. august 2018 kl. 09:20

Til informasjon så stenger LABORATORIET KL. 1130 PÅ FREDAGER.  Dette for å overholde tidsfristen for å sende laboratorieprøver med posten.

Vi beklager dette.

27. august 2018 kl. 09:18

BETALING FOR HENVISNING

19. juni 2018 kl. 10:33

Dersom legen sender en henvisning til spesialist utenom legetimen, koster denne kr. 65.-  Denne kan betales kontant på legesenteret innen 7 dager.  Dersom denne ikke blir betalt innen 7 dager fra henvisningen er sendt, vil pasienten bli fakturert med kr. 65.- pluss gebyr fra Melin Medicare.

SMS - LØSNING VED KIRKENES LEGESENTER - BETALING

13. mars 2018 kl. 09:26

SMS-løsning ved Kirkenes Legesenter
Vi tilbyr SMS tjenester ved Kirkenes legesenter. Det har i den forbindelse vært stilt spørsmål ved om en løsning der pasienten må betale for en slik tjeneste er i henhold til dagens lovverk.
Helserespons er Norges største tilbyder av tjenester for kommunikasjon mellom legesenter og pasient, og er den tjenesteleverandør vi har på legesenteret. De har hevdet at denne tjenesten ikke er i strid med gjeldende lovverk. Helse og omsorgsdepartementet har tidligere sendt ut ett skriv der man kan tolke det dit hen at denne tjenesten ikke er i henhold til gjeldende regelverk. Dette har medført en usikkerhet rundt tjenesten, og Helserespons har bedt om en avklaring. Vi har nå mottatt et oppklarende brev fra helse og omsorgsdepartementet som fastslår:
«Det er imidlertid ikke slik at bestemmelsen forbyr enhver pasientbetaling i forbindelse med bruk av fastlegetjenester som ikke er forskriftsfestet i stønadsforskriften. Ovennevnte bestemmelse regulerer ikke forhold der kommersielle aktører krever gebyr/betaling når dette ikke går til å dekke legens del av kostnadene ved å ta i bruk en tjeneste. Bestemmelsen hindrer for eksempel ikke kommersielle aktører å ta betalt av pasienter som velger å bruke en SMS-tjeneste for å bestille time hos fastlegen eller fornye en resept. Disse pasientene må, i likhet med pasienter som bruker telefonen, påregne å dekke sine utgifter ved bruk av den aktuelle tjenesten for å oppnå sitt mål.»
Når det gjelder SMS-tjenesten så er dette en relativt usikret kommunikasjon og man må unngå at sensitive data blir sendt via denne tjenesten. Vi venter for tiden på at Helsenorge.no skal åpne for at vi kan starte med digital dialog i vårt journalsystem. Når denne tjenesten starter opp vil kommunikasjon med fastlege både bli sikrere og billigere.
Det må også påpekes at Kirkenes Legesenter har ingen inntjening på dagens SMS-ordning.

Med vennlig hilsen

Axel Lupton

Dataansvarlig Kirkenes Legesenter

BETALING FOR ELEKTRONISK SYKEMELDING

3. januar 2018 kl. 12:26

I forbindelse med ny elektronisk sykmelding gjør vi oppmerksom på at pasient fortsatt skal betale for sykmelding som IKKE er utstedt i forbindelse med en legetime.

Sykmelding kan hentes opp og signeres og videresendes via innlogging på NAV. Man trenger altså ikke lengere papirversjon ( noen unntak).

 

Pasienter som benytter den fullelektroniske løsning må komme til legesentret innen 7 virkedager etter utstedelse av sykmelding og gjøre opp økonomisk.  Dersom  ikke faktureres beløpet via Odin kapital med påløpende gebyr. For pasienter med frikort 1 vil sykmeldingen dekkes av frikortordningen.

 

Vi beklager at staten ikke har lagt til rette for bortfall av betaling for denne tjenesten på lik linje med innføring av e-resept. Inntil annen finansiering er på plass beklager vi den ulempe det medfører å komme til legekontoret for betaling.

 

 

BETALING FOR SYKMELDINGER ETTER KONSULTASJON

2. januar 2018 kl. 12:18

For å unngå gebyr på kostnader i forbindelse med utstedelse av sykemeldinger, må denne betales på legesenteret snarest etter utstedelsen, og senest innen 1 uke. Dersom ikke overtar Melin Collectors faktureringsansvaret.

BLODPRØVER - FRISTER PGA POSTFORSENDELSER

2. januar 2018 kl. 12:13

Vi gjør oppmerksom på at blodprøver som skal sendes til Tromsø må taes mandag, tirsdag eller onsdag.  Dette på grunn av postgangen da det nå er slutt på A-post.

MELIN COLLECTORS - OVERTAR INNKREVING ETTER ODIN KAPITAL 1.1.2018

2. januar 2018 kl. 10:30

Ved manglende betaling på konsultasjonsdagen ettersendes faktura med gebyr fra Melin Collectors.
Kontakt for pasient:  21627300  eller post@melincollectors.no

2.1.2018

ER DU BLITT SYKMELDT?? (gjelder fra 1.11.2017) OPPGI RIKTIG ARBEIDSGIVER TIL LEGE!

23. oktober 2017 kl. 09:21

 Er du blitt sykmeldt???  (gjeldende fra 1.11.2017)

Du vil få en SMS eller e-post om at det ligger noe til deg på nav.no

 
1.  Følg lenken og logg deg inn; så finner du sykmeldingen din.
2.  Sjekk opplysningene i sykmeldingen og send den fra nav.no
3.  Når tiden er inne for å søke om sykepenger, får du en ny sms eller e-post med en lenke.  Følg lenken og svar på noen spørsmål.

(NAV.NO)

DIGITALE SYKEMELDINGER - 1.11.2017 - (sjekk at det er registrert riktig arbeidsgiver hos din lege)!

10. oktober 2017 kl. 09:06

Fra 1.11.2017 blir sykemeldingsdel D - digitalisert og kan hentes ut i Altinn.

Det er viktig at riktig arbeidsgiver/adresse er oppgitt i pasientjournalen, slik at rett arbeidsgiver får sykmeldingen sendt direkte.

Noen vil fortsatt ha behov for papirbasert sykemelding.  Dette gjelder:


-hvis sykmeldingen gjelder behandlingsdager eller reiseforskudd.
-ansatte som har reservert seg mot digital kommunikasjon med det offentlige.
-ansatte som ikke har adgang til å få bankID eller annen legitimasjon på høyeste sikkerhetsnivå
-ansatte som oppholder seg på skjult adresse.

OPPDATERE MOBILTELEFONNUMMER,ADRESSE OG ARBEIDSGIVER

28. februar 2017 kl. 09:12

Det er svært viktig at telefonnummer, adresse og nåværende arbeidsgiver er oppdatert i journalen.  Sjekk dette ved neste henvendelse til legesenteret.  Dersom fakturaadressen er en annen enn bostedsadresse; må dette opplyses om. 


Dette er viktig på grunn av utsendelse av pasientbrev, prøvesvar og fakturering.

Takk.

BETALINGSAUTOMAT PÅ VENTEVÆRELSET

21. februar 2013 kl. 08:33

For å unngå kø i ekspedisjonsluka, kan pasienten selv betale for sin legekonsultasjon på betalingsautomatene som står på venteværelset.  Tast inn fødselsdato og velg legekonsultasjon.  Sett deretter inn betalingskortet, slå kode og velg betal!

Ta vare på kvitteringen.

Takk for hjelpa!

OPPDATERE PERSONOPPLYSNINGER

25. september 2012 kl. 09:12

Dersom du har fått ny adresse, nytt telefonnummer eller en ny arbeidsgiver, er det svært viktig at denne endringen blir gitt til legesenteret.   Opplysningene kan gies over telefon 78 97 76 60, til din fastlege, eller i ekspedisjonen.

Dersom innkallinger, prøve/laboratoriesvar osv., skal nå fram til deg, er det svært viktig at disse opplysningene til enhver tid er oppdatert.

E-RESEPT

10. juli 2012 kl. 12:16

E-RESEPT Kirkenes legesenter har nå innført  e-resepttjenesten. Dette  betyr at du vil få ekspedert din e-resept i apotek og hos bandasjist i kommunen, og til de kommuner/apotek i landet som har tatt i bruk denne ordninga. Du  kan fortsatt få ekspedert papirresepter, men  DU må be om papirresept hvis du skal til et apotek eller en bandasjist som IKKE har innført e-resept ennå. Eventuelt så kan resepten faxes til det apotek som du vil benytte. Slik fungerer e-resept for deg:-Legen gjør klar resepten og sender denne elektronisk til en sentral  database (Reseptformidleren). Du trenger ingen papirresept. Hos apotek eller bandasjist: -Du sier at du har e-resept når du blir ekspedert. -Du oppgir fødselsnummer eller navn og fødselsdato, og hvilken vare du skal hente.  Du kan bli bedt om å legitimere deg. -Du kan få vite om du har mer igjen på resepten og du kan få en liste over de gyldige e-reseptene dine.For nærmere informasjon om e-resept:  E-resept-telefonen 800 40 404.http://helsedirektoratet.no/it-helse/eresept/Sider/default.aspx

NÅ ER VI TILGJENGELIG PÅ SMS

27. februar 2008 kl. 08:49

Vi oppfordrer alle til å henvende seg til oss på SMS. Kodeord KNES navn, din fødselsdato + din henvendelse til 2097. Dersom du bestiller akutttime samme dag eller til dagen etter, vær vennlig å oppgi problem.
OBS! DE SOM HAR SPERRET SIN TELEFON FOR 800-NUMMER, KAN IKKE BENYTTE DENNE TJENESTEN!

Vi har forøvrig følgende åpningstider:

Resepsjon:

Alle dager:0800-1530
Tirsdager:0930-1530

Laboratorium:

Man, ons og tors:
0830-1130 og 1230-1500
Tirsdager 1000-1130 og 1230-1500
Fre: 0830-1130.  Stengt etter 1130.

Telefontid:

Alle dager ikke tir: 0800-1100 og 1230-1500
Tirs: 0930-1100 og 1230-1500