SMS-løsning ved Kirkenes Legesenter
Vi tilbyr SMS tjenester ved Kirkenes legesenter. Det har i den forbindelse vært stilt spørsmål ved om en løsning der pasienten må betale for en slik tjeneste er i henhold til dagens lovverk.
Helserespons er Norges største tilbyder av tjenester for kommunikasjon mellom legesenter og pasient, og er den tjenesteleverandør vi har på legesenteret. De har hevdet at denne tjenesten ikke er i strid med gjeldende lovverk. Helse og omsorgsdepartementet har tidligere sendt ut ett skriv der man kan tolke det dit hen at denne tjenesten ikke er i henhold til gjeldende regelverk. Dette har medført en usikkerhet rundt tjenesten, og Helserespons har bedt om en avklaring. Vi har nå mottatt et oppklarende brev fra helse og omsorgsdepartementet som fastslår:
«Det er imidlertid ikke slik at bestemmelsen forbyr enhver pasientbetaling i forbindelse med bruk av fastlegetjenester som ikke er forskriftsfestet i stønadsforskriften. Ovennevnte bestemmelse regulerer ikke forhold der kommersielle aktører krever gebyr/betaling når dette ikke går til å dekke legens del av kostnadene ved å ta i bruk en tjeneste. Bestemmelsen hindrer for eksempel ikke kommersielle aktører å ta betalt av pasienter som velger å bruke en SMS-tjeneste for å bestille time hos fastlegen eller fornye en resept. Disse pasientene må, i likhet med pasienter som bruker telefonen, påregne å dekke sine utgifter ved bruk av den aktuelle tjenesten for å oppnå sitt mål.»
Når det gjelder SMS-tjenesten så er dette en relativt usikret kommunikasjon og man må unngå at sensitive data blir sendt via denne tjenesten. Vi venter for tiden på at Helsenorge.no skal åpne for at vi kan starte med digital dialog i vårt journalsystem. Når denne tjenesten starter opp vil kommunikasjon med fastlege både bli sikrere og billigere.
Det må også påpekes at Kirkenes Legesenter har ingen inntjening på dagens SMS-ordning.

Axel Lupton

Dataansvarlig Kirkenes Legesenter